Glimtar fran min Indienresa

Onsdagen den 26 november, Uppsala

Kara vanner!

Nu har jag varit hemma ett par dagar. Kul att ni följt min resa här på min hemsida, hoppas vi ses snart så jag kan visa lite fler bilder från min resa. Jag hoppas också att jag snart ska ta mig tid att göra något kul med lale.se, men tillsvidare så händer det nog inte speciellt mycket. Ha det gott!

Fredagen den 21 november, Delhi

Da var det nastan slut da... Jag kom tillbaka till Delhi igar kvall. Jag hastade igenom Sri Lanka pa knappt fyra dagar. Visst ar de6t ett litet land men det skulle nog behovas 2-3 veckor for att hinna se det mesta. Jag tillbringade ganska mycket tid i en bil for att hinna med sa manga stallen som mojligt. Det va som i Indien fast mindre av allt. Vagarna va daliga men inte som i Indien. Trafiken ar kaotisk men inte som i Indien. Folk vill att du ska handla av dem, men inte som i Indien. Folk vill ha sa mycket som mojligt betalt, men inte som i Indien... Det lilla landet har alla mojliga klimat och temparaturen under min resa varierade nog mellan 35 grader ner till 10-15 grader. I den inre delen av landet dar jag befann mig regnade det mycket, medans det sakerligen var kanonsoligt och varmt pa de manga strander som finns runt Sri Lanka. Det va kul att se en del av landet, och jag ar glad att jag stannade nagra dagar men samtidigt kandes det lite krystat och stressigt att bara aka snabbt vidare till nasta turistattraktion. Naval, det har ar den sista rapporten pa den har resan. Nu ska jag tillbringa helgen har tillsammans med mina nya Delhi vanner, och pa mandag kommer jag hem. Vi ses snart!

Sondagen den 16 november, Male

Hej!

Nu sitter jag pa ett internetcafe pa Male som ar huvudstaden (huvudon) pa Maldiverna. Har haft valdigt skona dagar har pa Maldiverna men min forhoppning om att kunna hitta billiga restplatser pa nagon resort var forgaves. Jag har tillbringat fyra dagar pa en atoll som heter Asdu. Det var en san dar paradiso, ca 50 personer som bor i ca 30 bungalows med god mat till frukost, lunch och middag. Dagrna tillbringas i sol (eller regn), men framforallt avslappnat i en solstol, under vattenytan snorklandes eller annu mer under vattenytan dykandes med alla haftiga fiskar. En dag var alldeles speciell da jag hade mojligheten att snorkla tillsammans med 3-4 Manta Rays, stora rockor (ca 2-3m, kan bli annu storre).
Manta
Bara vara nagon meter fran dessa ganska ovanliga men fascinerande havsdjur. Det var manga italienare pa den har resorten men jag hade tur och slog mig ihop med tre mycket trevliga resenarer fran Frankrike. Nu siiter jag som sagt i Male som ar en besynnerlig stad, det regnar men ar ganska skont vader for ovrigt. I morgn bitti aker jag vidare till Sri Lanka, dar jag ska tillbringa 3.5 dag. Sen ar det bara en helg kvar, som jag ska tillbringa i Delhi. Hoppas ni alla mar bra. Ciao!

Mandagen den 10 november, Delhi

Hej!

Nu ar jag aterigen pa genomresa i Delhi. Jag kom tillbaka igar morse och aker om ett par timmar igen. Ganska skont med en fast punkt dar man kan landa innan jag aker vidare. Kandes till och med som att komma hem nar jag kom dit igar.
Det har ju hant en del sedan sist jag skrev. Jag tog bussen till Manali som ligger rakt norrut fran Delhi. Det ar en 16 timmars busstur som jag valde gora over natten. Oavsett om det ar en ganska bekvam buss med indiska matt matt, sa ar det aldrig riktigt bekvamt att sitta pa en buss nagon langre tid for en 2 meters man. Jag ar inte gjord for bussar, eller sa ar det val snarare bussarna som inte ar gjorda for ideal matten pa en manniska...

Manali ar ett ganska litet och turistiskt samhalle uppe i bergen. Sasongen for utlanningar tog val precis slut for tva veckor sedan, sa nu va det manga indier har. Det borjar bli for kallt for att gora vandringar, men vad sjutton... Jag gjorde en tre dagars tur med en bra guide. Det var valdigt vackert och vadret var mycket skont att vandra i. Efter ca tva timmars vandring genom genuina sma bergsbyar, pa vag till ett av min resas vackraste omraden sa slutar min kamera att fungera... Vad gor man? Nagra bilder hann jag ju ta men det mesta far vila i min hjarna. Som sagt, dagarna var skona och soliga, men kvallar och natter var riktigt kalla. Men med mycket klader, varm sovsack och mycket eldande sa gick det anda valdigt bra. En mycket lyckad vandring.

Jag kom tillbaka till Manali pa lordag eftermiddag och jag tog den harliga 16 timmars bussresan tillbaka till Delhi. Vid ett besok pa ett internet cafe i Manali fick jag den hemska nyheten att en god van oforklarligt gatt bort i Sverige. En del brukar fraga hur det ar att resa ensam, och jag brukar kunna tala om for och nackdelar med detta. Det har var en av de tydligaste nackdelarna, det ar inte alls kul att sitta ensam pa ett internet cafe i Manali och grata over en van.

Nu gar resan vidare och jag aker om tre timmar vidare till Maldiverna. Jag kommer fram nagon gang i natt och jag vet egentligen ganska lite om min vistelse dar. Jag vill dyka sa mycket som mojligt och det ar ju det man gor pa Maldiverna. Jag vaknade i morse med en lite tappt nasa, och jag ar livradd for att en forkylning fran det kalla Himalaya ska stoppa min planerade dykning. Men jag far val se, det kanns bra just nu i alla fall. Ha det sa bra allihop!

Manali

Mandagen den 3 november, Delhi

Hej!

Nu ar jag tillbaka i Delhi efter en vecka av turistande. Jag akte till Agra som ar en otroligt turistisk stad, men som ocksa har mycket intressant att titta pa. Jag hade bra guider pa bade de magnifika forten och sjalva Taj Mahal. All historia handlar om mogulerna och maharadjorna, det ar Akbar, Johangir, Shah Johan och Aurengzeb med flera som sprang runt och byggde det ena haftiga huset efter det andra. Forsaljarna ar som tokiga men det ar praktiskt att ligga 30-40 cm over de flesta saljarna. Det ar bara att ignorera de flesta genom att inte titta ner...

Taj Mahal
Eter Agra akte jag vidare till Fatebhur Sikri som ar en gammal okenstad fran mogultiden. Jag fortsatte till en nationalpark utanfor Bharatpur med valdigt mycket faglar. Aven om jag inte ar kand for att kunna fagelarter sa var det mycket trevligt att cykla omkring har i ett par timmar. Efter ytterligare nagra timmar pa daliga vagar kom jag fram till Jaipur, huvudstaden i Rajastahn. Jaipur ar kand som den rosa staden eftersom stora delar av innerstaden ar malat i just rosa. Jag fortsatte sightseeingen har, som var fortsatt intressant men borjade kanna mig matt och lite uttrakad av Indisk historia.

Pa torsdagkvallen sammanstralade jag med nagra svenska vanner i Jaipur och vi akte tillsammans ivag med tag till kamelfestivalen i Pushkar. En ganska liten stad i Rajastahn som varje ar har denna kamelfestival. Vi bodde i talt och hade det ganska bra. Mangder och ater mangder av kameler, bufflar, hastar, kameler, kor, kameler och kameler. Valdigt manga vackra indiska manniskor och en hel del turister och backpackers. Jag har nog inte riktigt forstatt om det var vi som var dar for att titta pa dem eller om det var de som va dar for att titta pa oss. Overallt fashinerades folk over min langd och mina vackra medresenarer. Vi blev intervjuade av ett New Delhi TV team som undrade varfor vi va i Pushkar. Och fran nagra unga killar fick jag fick fragan: Are these three womens your husbands? Om man bortser fran att de flesta barnen tigger sa ar de fantastiska att pratat med och ta kort pa.

Naval, med en riktig bonnabranna sa ska jag i morgon aka vidare upp till Himalaya. Jag ar dar i 4-5 dagar innan jag passerar Delhi for att om en vecka aka till Maldiverna. Jag raknar da med att vara riktig snygg och solbrun om armar, nacke och ansikte medan resten av mig ser ut precis som ni darhemma i kalla morka Sverige. Hoppas ni alla mar bra!

Pushkar

Mandagen den 27 oktober, Delhi

Nu har jag tillbringat en helg i Delhi och jag har efter en ganska bekvam helg med bland annat lite beachvolleybollande i en park, antligen gett mig ut i vimlet pa gatorna. Resan hit gick helt smartfritt och jag har firat Diwali med alla Indier. Diwali ar en stor hogtid som syns eller hors mest pa alla fyrverkerier och smallare. Smoggen lag tat over stan tack vare alla fyrverkerier. I morgon ger jag mig av till Agra och Taj Mahal och sen fortsatter resan runt i Rajastahn. Hoppas pa att kunna lagga ut nagon bild pa detta innan jag aker upp till Himalaya. Vi ses val snart!

Torsdagen den 23 oktober, Uppsala

Istallet for att packa skriver jag nagra ord har, med fohoppningen om att kunna uppdatera denna sida nagra ganger under min resa. Vi far se hur det blir med det, kanske blir det nagra ord och bilder en gang i veckan, eller sa far jag beratta allt nar jag kommer hem. Det enda som ar riktigt sakert nu, ar att det ar jattekallt ute och jag maste ga upp jattetidigt i morgon bitti.